Friday, May 30, 2008

Pemimpin UMNO Perlu Ikhlas

Kemasukan semula Ezam Mohd Noor ke dalam UMNO menjadi tanda tanya sebilangan besar ahli UMNO samada di peringkat bawahan mahupun perinkat tertinggi. Adakah dengan kemasukan beliau akan dapat membantu memulihkan kepincangan yang berlaku dalam UMNO ekoran keputusan yang kurang memuaskan pada pilihanraya umum 12 yang lalu. Kiranya beliau ikhlas ingin berjuang untuk memulihkan parti, tiada masalah untuk menerimanya kembali.

Untuk rekod, Ezam adalah bekas Ketua Pemuda Keadilan Rakyat. Selepas berlaku krisis yang dalam parti PKR, beliau mengambil keputusan menubuhkan satu pertubuhan yang mana berjuang untuk menghapuskan rasuah di Malaysia.Ezam perlu menerangkan secara jelas matlamat beliau untuk kembali kepada UMNO. Hampir 10 tahun beliau berada di luar UMNO. Sasarannya, UMNO lah dijadikan tempat untuk menghabur fitnah, maki hamun dan sebagainya. Kalau diimbas kembali 10 tahun dahulu, dari kalangan ahli-ahli UMNO & Pemimpin tertinggi ada yang kurang bersetuju untuk Ezam kembali balik kepada UMNO. Rasionalnya, Kerajaan pada masa itu tidak langsung memberi manfaat kepadanya.

Kita sedar bahwa, darah muda yang menyebabkan beliau bertindak membabi buta meninggalkan UMNO 1998.Pengalaman 1998 cukup perit. UMNO berpecah. Ada yang kekal di dalam UMNO dan ada yang meninggalkan UMNO menyertai PKR, DAP dan juga PAS. Sebagai contoh Dato Kamaruddin Jaafar (Bekas Ketua UMNO Bahagian Tumpat) yang keluar UMNO masuk PAS sehinggalah sekarang.

Perlu diingatkan bahawa, tidak perlu untuk kita sebagai anggota UMNO yang berjuang dengan ikhlas meninggalkan parti ekoran ketua dilucutkan jawatan ekoran daripada tingkah laku.

Hari ini, UMNO dijadikan tempat untuk mereka-mereka yang ingin mengambil keuntungan daripada kejayaan UMNO mentadbir.Justeru itu, selaku ahli UMNO tidak patut meletakkan kepentingan peribadi mengatasi kepentingan parti yang cukup jelas mempunyai misi & visi hala tuju perjuangan orang-orang melayu.


1 comment:

Panglima Perang Cyber said...

Tugas kita juga adalah taat kepada pemerintah …Kewajipan taat kepada pemerintah ditegaskan oleh baginda di dalam banyak hadis di antaranya:

“Sesiapa mentaatiku maka dia mentaati Allah. Sesiapa mentaati pemerintahku maka dia mentaatiku. Sesiapa yang menderhaka kepada ku dia telah menderhakai Allah. Sesiapa yang menderhakai pemerintahku dia telah menderhakaiku”.

Malah baginda bersabda :

“ Dengar dan taatlah kamu meskipun yang memerintah kamu itu seorang hamba berkulit hitam yang kepalanya bagaikan buah anggur kering”.

Saidina Ali bin Abi Tolib kwjh menyebut:

“Wajib ke atas pemerintah memerintah dengan adil dan menunaikan amanah. Apabila itu dilakukan wajib ke atas orang Islam mentaatinya kerana Allah memerintahkan kami mentaatinya dengan menunaikan amanah dan keadilan kemudian mengarah kami mentaati pemerintah”. ( Tafsir Qurtubi , juz 4, ms 224).

faham 2 jelah